راهنمای جامع تنظیم دوچرخه جاده(قسمت سوم، گیره کفش و …)

راهنمای جامع تنظیم دوچرخه جاده(قسمت دوم، فرمان و …)
می 21, 2019
چطور یک دوچرخه توریستی اتخاب کنیم؟
ژوئن 3, 2019
  • قسمت سوم

  • پاها: تنظیمات تخصصی  پاها

  • 1- طول اهرم پدال ( طبق قامه)  2- اتصال پا/پدال  3- موقعيت عرضي گيره كفش (پل ها) 4- شيب گيره كفش  5- چرخش گيره كفش  6- مشكلات طول پا  7-


  • 1- طول اهرم پدال ( طبق قامه)(Crank)

  • به‌نظر مي‌رسد طول اهرم پدال واقعاً كمترين حساسيت را در بين مؤلفه‌های تناسب دوچرخه داشته باشد؛ اگر نگوييم نسبت به همه آنها، قطعاً از بیشترشان اهميت كمتري دارد. براي اكثر افراد، همان اهرمي كه با دوچرخه عرضه مي‌شود كاملاً عالي است. قاعده كلي اين است (يا اين بوده است) كه اگر قد كوتاه‌تري داريد از اهرم‌هاي پدال كوتاه‌تر و اگر قد بلندتري داريد از اهرم‌هاي بلندتر استفاده كنيد. هر چه اهرم پدال بلندتر باشد، خميدگي و كشيدگي زانو بيشتر خواهد بود.

  • پس از يك متناسب‌سازي خوب، اگر همچنان مشكلات معيني روي نواحي خاصي از بدن دوچرخه‌سوار باقي مانده باشد، طول اهرم پدال مي‌تواند به عنوان يك مؤلفه در نظر گرفته شود. اين وضعيت واقعاً به‌ندرت پيش مي‌آيد زيرا اكثر فرآيند‌هاي متناسب‌سازي، بیشتر مشكلات را برطرف خواهند كرد. پيش از آنكه پول زيادي را براي اهرم‌هاي متفاوتي هزينه كنيد، بد نيست مطمئن شويد تناسب دوچرخه‌تان به بهترين شكل ممكن انجام شده است.

    طول اهرم پدال بسیار به دوچرخه‌سوار وابسته است اما يك راهنمايي كلي در اين زمينه وجود دارد. اگر از کف پاها تا فاق شما كوتاه‌تر از 79 سانتي‌متر است، احتمالاً بايد از اهرم‌هايي كه كوتاه‌تر از 170 ميلي‌متر هستند استفاده كنيد و اگر 79 سانتي‌متر است، احتمالاً يك اهرم پدال بلندتر از 170 ميلي‌متر برايتان مناسب خواهد بود.


  • 2- اتصال پا/پدال

  • اتصال پا/پدال مهم‌ترين جنبه در هر فرآيند متناسب‌سازي دوچرخه است زيرا تجربه ما نشان مي‌دهد كه بخش اعظم درد و ناراحتي يك دوچرخه‌سوار از پاهاي او سرچشمه مي‌گيرد.

    موقعيت طولي (Fore/Aft) گيره كفش

    موقعيت طولي گيره كفش در طول سال‌ها تغيير كرده است، زيرا كفش‌هاي دوچرخه‌سواري سفت‌تر شده‌اند. درحالي‌كه بعضي از دوچرخه‌سواران متوجّه شده‌اند که قرار دادن مركز گيره كفش در پشت ناحيه توپ پايشان (برآمدگي بزرگ روي كف پا كه در پشت انگشت شست قرار دارد) راحت‌تر است، گروه ديگري مركز محور پدال را به برآمدگي خارجي پا (كمي عقب‌تر از انگشت كوچك) نزديك‌تر مي‌كنند.

  • در شكل 9، مركز گيره كفش بين دو وضعيت مذكور اما نزديك‌تر به برآمدگي خارج پا قرار گرفته است. اگر در ماهيچه ساق پا يا تاندون‌ آشيل احساس كشيدگي مي‌كنيد، گيره كفش را به سمت پاشنه كفش حركت دهيد. اگر در زير قوس كف پا احساس درد مي‌كنيد، بايد گيره‌ها را به سمت جلو كفش حركت دهيد.


  • 3- موقعيت عرضي گيره كفش (پل ها)

  • موقعيت عرضي گيره كفش تحت عنوان استقرار Medial/Latheral گيره كفش شناخته مي‌شود. Medial به معناي «به‌ سمت داخل» و Latheral به معناي «به سمت خارج» است. لازم است این تنظیم برای افراد با استخوان بندی های مختلف صورت بگیرد.

  • يكي از بهترين شيوه‌هاي تعيين موقعيت عرضي گيره كفش، نگاه كردن به تراز‌بندي زانو روي پنجه است كه پهناي موضعي دوچرخه‌سوار را تعيين مي‌كند. اين يكي از ناديده گرفته‌شده‌ترين جنبه‌ها در متناسب‌سازي دوچرخه است. به‌طور كلي، در هنگام ركاب زدن، پا بايد مستقيماً زير زانو باشد. اگر زانو بيرون‌تر از پا قرار گرفته است (شكل 10)، بايد گيره را به سمت داخل بكشيد تا پا به سمت خارج حركت كند.

  • اگر از افرادي هستيد كه هنگام پدال زدن زانوهايتان به سمت بيرون حركت مي‌كنند، احتمالاً شنيده‌ايد كه ساير دوچرخه‌سواران به شما مي‌گويند «زانوي خود را به داخل بكشيد». اين يكي ديگر از افسانه‌هاي نادرست دوچرخه‌سواري است. واقعيت اين است كه زانوي شما باید در یک خط راست حرکت کند تا با وضعيت حركت طبيعي انطباق داشته باشيد.

  • اگر در هنگام ركاب زدن زانو داخل‌تر از پا است، بايد گيره به سمت بيرون كشيده شود تا پا به سمت داخل و زير زانو حركت كند (شكل11).

  • اگر گيره‌ها را تا جايي كه امكان دارد تنظيم كرده‌ايد اما هنوز به وضعيت مطلوب نرسيده‌ايد، مي‌توانيد از پدال‌هايي كه محورهايي با طول‌هاي متفاوت دارند استفاده كنيد. شما همچنين مي‌توانيد با اضافه كردن يك واشر يا يك فاصله‌دهنده 20 ميلي‌متري، پا را بيشتر به سمت خارج حركت دهيد.

    در شكل 12، پدال بالايي یک فاصله‌دهنده 20 ميلي‌متري را نشان مي‌دهد كه براي افزايش طول یا پهناي پدال روي محور بسته شده است. پدال پاييني يك واشر 1 ميلي‌متري را روي رِزوه محور نشان مي‌دهد كه باز هم براي افزايش طول یا پهناي پدال اما به ميزان كمتري، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هرگز از بيش از يك واشر 1 ميلي‌متري روي يك محور پدال استفاده نكنيد.


  • 4- شيب گيره كفش

  • شيب و زاويه قسمت جلو پا از اهميت بسيار زيادي برخوردار بوده و يكي از ناديده گرفته‌شده‌ترين جنبه‌ها در متناسب‌سازي دوچرخه محسوب مي‌شود. متداول‌ترين «نقاط داغ» (احساس وجود شعله در زير پايتان)، با يك تنظيم ساده شيب در محل اتصال گيره/كفش برطرف مي‌شوند.

    تصوير سمت چپ در شكل 13، محل متداول‌ترين عارضه «پاي داغ» يا ناراحتي پا را نشان مي‌دهد.

  • این مطلب شاید برای شما مفید باشد!
    نحوه محاسبه سایز دوچرخه مناسب
  • تصوير سمت راست در اين شكل، فشار متعادلي را نشان مي‌دهد كه دوچرخه‌سوار بايد در سراسر ناحيه توپ پاي خود داشته باشد.

  • [quote]پای بيش از نود درصد جمعيت جهان به سمت داخل يا خارج شيب دارد، بنابراين احتمال زيادي وجود دارد كه شما نيز در اين درصد قرار داشته باشيد. زاويه‌دهنده‌ها پاسخ اين مشكل هستند.[/quote]

  • راهي وجود دارد كه با نگاه به پاي خودتان متوجّه شويد چرا غالباً فشار بيشتري به سمت خارج پا وجود دارد. درحالي‌كه زانوهاي خود را روي يك صندلي قرار داده‌ايد، از شخص ديگري بخواهيد تا يك كتاب يا خط‌كش را در امتداد توپ‌هاي پنجه هر دو پاي شما نگهدارد. فاصله پاهای شما با خط‌کش در ناحيه داخلي پا است يا در ناحيه خارجي آن؟ در هر صورت ما راه حل آن را در اختيارتان مي‌گذاريم.

  • محصولي تحت عنوان «زاويه‌دهنده گيره كفش» يا Cleat Wedges با ايجاد يك زاويه روي گيره‌ كفش‌هاي دوچرخه‌سواري شما در محلي كه به پدال متصل مي‌شوند، با وضعيت طبيعي پاهايتان انطباق پيدا مي‌كند. بايد به اين نكته توجّه داشته باشيد كه تعداد زاويه‌دهنده‌هاي مورد استفاده روي يك كفش به هيچ وجه تعداد مناسب زاويه‌دهنده‌‌هاي لازم براي پاي ديگر شما را مشخص نمي‌كند.

  • يكي ديگر از نشانه‌هاي نياز به اين زاويه‌دهنده‌ها، زماني است كه زانوي شما همان‌طور كه با پيكان‌هاي قرمز در شكل 15 نشان داده شده است، هنگام حركت رو به پايين پدال، به سمت داخل منحرف مي‌شود. از نظر بيومكانيكي بهتر است كشيدن شدن زانو به داخل را كاهش دهيد زيرا به اين ترتيب كارآيي شما با كاهش حركت عرضي اضافي، افزايش پيدا مي‌كند. تصوير سمت راست در اين شكل، وضعيت پا بعد از نصب زاويه‌دهنده را نشان مي‌دهد.

  • سه نوع زاويه‌دهنده گيره كفش وجود دارد (دو حفره‌اي، سه حفره‌اي و چهار حفره‌اي) كه هر کدام با سیستم یکی از گيره كفش ها انطباق دارند.

    با استفاده از زاویه دهنده ها می توانید از عارضه «پاي داغ» جلو گیری کنید.

    هر زاويه‌دهنده داراي شيب يك درجه‌اي است و چند عدد از آنها بر حسب نياز شما مي‌توانند روي يكديگر قرار بگيرند.

  • يك روش خوب ديگر براي اينكه بفهميد آيا به زاويه‌دهنده‌هاي گيره كفش نياز داريد يا خیر، نگاه كردن به ساييدگي روي گيره‌هاي كفشتان و یا اكثر پدال‌ها است. پدال را برگردانيد و به قسمت زيرين آن در لبه يا سطح جلويي پدال نگاه كنيد.

    براي مثال، در شكل 17 توجّه كنيد كه پدال چطور در ناحيه داخل دايره قرمز ساييده شده است. اين وضعيت «بسيار» متداول است. پدال به سمت داخل ساييده شده زيرا بخش داخلي پاي دوچرخه‌سوار مي‌خواهد بالاتر از بخش خارجي پاي او باشد و شما احتمالاً خودتان اين وضعيت را وقتي روي يك صندلي زانو بزنيد خواهيد ديد.

    ساييدگي مذكور به اين دليل ايجاد مي‌شود كه پا مي‌خواهد شيب داشته باشد و گيره در اين ميان مقصر نيست. دليل نياز به زاويه‌دهنده‌هاي گيره اين است كه به پا امكان مي‌دهند در شيب يا زاويه طبيعي خود با ركاب اتصال داشته باشد.

    شما تقريباً هميشه ساييدگي بيشتري را در بخش خارجي دايره خواهيد ديد زيرا وضعيت فيزيكي هشتادو‌هفت درصد از مردم جهان، اين‌طور است. اصطلاح باليني اين وضعيت، واروس (Varus) است.

  • علاوه بر زاويه‌دهنده‌هاي گيره كفش، شما مي‌توانيد از زاويه‌دهنده‌هاي داخل كفش نيز براي برطرف نمودن مشكلات مذكور استفاده كنيد. همان‌طور كه در شكل 18 نشان داده شده است، زاويه‌دهنده‌هاي ITS يا به‌طور كامل‌تر In The Shoe در داخل كفش، زير كفي آن و در قسمت توپ پاي شما قرار مي‌گيرند.

  • سال‌ها تجربه نشان داده است كه زاويه‌دهنده‌هاي گيره كفش بايد به عنوان گزينه اصلي در نظر گرفته شده و با زاويه‌دهنده‌هاي ITS تكميل شوند. دلايل مختلفي براي اين موضوع وجود دارد، از جمله فضاي محدود در محفظه پنجه كفش و همچنين موقعيت و اتصال ثابتي كه با زاويه‌دهنده‌هاي گيره امكان‌پذير مي‌شوند.

    حتي ممكن است بعضي از كارشناسان متناسب‌سازي از زاويه‌دهنده‌هاي ITS براي تعيين اين موضوع كه آيا تغيير زاويه یا شيب پا وضعيت راحت‌تري را ايجاد مي‌كند يا خير، استفاده نمايند؛ بدون آنكه مجبور باشند گيره‌ها را از كفش جدا كنند (وضعيتي كه در مورد زاويه‌دهنده‌هاي گيره، صادق است). با اين‌حال، به محض اينكه راحتي دوچرخه‌سوار تأييد شد، تقريباً هميشه اولين گزينه براي اصلاح زاويه یا شيب طبيعي پاي شما، زاويه‌دهنده‌هاي گيره هستند.

    نمي‌خواهيم بگوييم كه زاويه‌دهنده‌هاي ITS در اين فرآيند جايي ندارند. البته اين ابزارها نيز مفيد هستند اما معمولاً به عنوان يك زاويه‌دهنده «پُركننده». براي مثال، اگر شما از قبل سه زاويه‌دهنده گيره را نصب كرده‌ايد اما به زاويه بيشتري نياز داريد به سراغ يك زاويه‌دهنده ITS مي‌رويد یا اگر كفش شما بسيار گشاد (و شلخته) است و خودتان هم پاهاي شلي داريد (نه سفت و محكم)، يك زاويه‌دهنده ITS مي‌تواند بهترين انتخاب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نوزده =